Ju-Med TUDÁSTÁR

Ju-Med Bt. | Fogyókúrás rendelés | Foglalkozás-egészségügy
Bevezetés | Gyors fogyókúrák | Hagyományos fogyókúra | Modern fogyókúrák | Egyoldalú fogyókúrák | Érdekességek
A munkavállalók osztályba sorolása | Kapcsolódó törvények | Fontos telefonszámok
subglobal3 link | subglobal3 link | subglobal3 link | subglobal3 link | subglobal3 link | subglobal3 link | subglobal3 link
subglobal4 link | subglobal4 link | subglobal4 link | subglobal4 link | subglobal4 link | subglobal4 link | subglobal4 link
subglobal5 link | subglobal5 link | subglobal5 link | subglobal5 link | subglobal5 link | subglobal5 link | subglobal5 link
subglobal6 link | subglobal6 link | subglobal6 link | subglobal6 link | subglobal6 link | subglobal6 link | subglobal6 link
subglobal7 link | subglobal7 link | subglobal7 link | subglobal7 link | subglobal7 link | subglobal7 link | subglobal7 link
subglobal8 link | subglobal8 link | subglobal8 link | subglobal8 link | subglobal8 link | subglobal8 link | subglobal8 link

Fogyókúrás módszerek orvosi szemmel

Dr. Cseke L. Csaba háziorvos, INSUmed fogyókúra specialista.

Kapcsolat
06-70-9428168

Kissé komplikált, de orvosilag ajánlható módszer.

Fogyókúra 90 nap alatt (4 napos diéta)

 
E fogyókúra célja, hogy a felesleges kilók leadása mellett megváltoztassa a szervezet metabolizmusát, amivel garantálja, hogy a leadott kilók nem jönnek vissza. A fogyókúra 90 napig tart, ez idő alatt 18-25 kg-ot lehet lefogyni. Ha kevesebb kilót kell leadni, akkor a diétát abba lehet hagyni, de változás nem jön létre a metabolizmusban.

A diéta lényege a szétválasztás. Ez azt jelenti, hogy a gyomorba mindig egyféle táplálék jut, amit így könnyen lebont. A diéta a protein nappal kezdődik, ezt követi a keményítőnap, szénhidrátnap és gyümölcsnap, majd ismét a fehérjenap következik, így követi egymást a 4 nap sorban, 90 napon át.

A NAPOK SORRENDJÉT NEM SZABAD MEGVÁLTOZTATNI!

A reggeli ugyanaz, mind a 90 nap alatt azaz: gyümölcs

  • minden nap egy párat kell enni: 2 alma, körte, barack, stb.vagy egy marék apró gyümölcs.
  • esetleg 100 %-os, cukor hozzáadása nélkül készített gyümölcslé.
  • Gyümölcs a délelőtt folyamán is fogyasztható, ebéd előtt 1 órával azonban már nem. (A banán is gyümölcs, tehát ez is ehető.)

1.nap - Protein nap

Ebéd:
Főtt vagy sült hús, hal, tojás, sajt, valamint joghurt, kefir, túró (20 dkg összesen)
Ehhez bármilyen nyers salátát fogyaszthatunk, korlátlan mennyiségben.
1 szelet kenyér is fogyasztható (bár elhagyásával eredményesebb a diéta).
Ebéd után 2 dl tészta nélküli levest kell inni. (Vannak, akik elhagyják, a diéta így is működik!)
Tejet, sajtot csak ezen a napon lehet enni.
További Protein-napos receptek

Vacsora:
Ugyanazt csak leves nélkül
Arra kell ügyelni, ha ebédre hús volt vagy tojás, akkor ugyanazt kell enni vacsorára.

2. Nap - Keményítő nap

Ebéd:
Bármilyen zöldségféle (bab, borsó, zöldbab, lencse, sárgarépa, burgonya…), kötelezően főzve! Keményítő a rizs is.
Ételízesítő, só, ketchup, főtt paradicsom használható.
Nyers salátát is ehetünk korlátlan mennyiségben, valamint 1 szelet kenyeret (elhagyásával eredményesebb a diéta)
További Keményítőnapos receptek

Vacsora:
ugyanaz mint ebédkor, csak kisebb mennyiségben (egy mélytányér fele) vagyis bármilyen zöldségféle főzve, sütve, párolva, saláta…

3. Nap - Szénhidrát nap

Ebéd:
Főtt tészta fűszerezve. Pizza ketchuppal, spagetti szósszal, v. bármilyen sós sütemény (egy adag pizzának megfelelően) izesítésként paradicsomszósz vagy kevés zöldség használható.
További Szénhidrátnapos receptek

Vacsora:
-Két kisebb szelet torta, vagy 2-3 db. apró kalács, vagy
- 3 gombóc fagyi és kötelezően 1 szelet főzőcsoki
(Aki nem kívánja az édes ízeket, ehet sós süteményt is…)

4. Nap - Gyümölcsnap

Ebéd:
Kívánság szerint mindenfajta gyümölcs keveréke, korlátlan mennyiségben

Vacsora:
U.a. mint az ebéd

Egyéb tudnivalók:

  • A diéta befejezése után normálisan ehetünk, azzal a feltétellel, hogy a reggeli csak gyümölcs lehet még 90 napig, vagyis délig nem eszük mást. Ha ebben a 90 napban még 3 kg-ot lead, ez azt jelenti, változás történt a metabolizmusában. Ha nincs súlyleadás, a diétát meg kell ismételni. Ha még további kilókat akar leadni, akkor 3 hónap szünet után kell folytatni a diétát.
  • Kicsit komplikáltnak hathat a diéta, de nem az!
  • Az étrendben semmit sem szabad átugorni, mert minden élelmiszernek megvan a maga feladata, és a szervezet nem lehet meg nélkülük.
  • Nem szokás, hogy reggelire gyümölcsöt együnk, de ebből a szervezet először az integrált cukrot használja fel, amely az idegrendszert táplálja.
  • A csokoládé meggátolja a diétázásnál olykor fellépő allergiát.
  • Azok, akik magas vérnyomástól szenvednek, pár hét diéta után akár el is hagyhatják a gyógyszerüket, természetesen orvosi ellenőrzés mellett! (abban az esetben ha legalább 15 kg-ot fogytak)
  • A diéta alatt igyunk sok folyadékot (elsősorban vizet és gyógyteát). A sok folyadék segít kimosni a szervezetből a lebomló felesleget.
  • A fogyás mértéke függ a súlyfeleslegtől. Ez azt jelenti, hogy akinek nagyon sok a súlyfeleslege, gyorsabban és többet fogy, mint akinek kevés.
  • Az egész fogyókúra alatt, havonta egyszer víznapot kell tartani, mely mindig a gyümölcsnap után következik és folytatódik a protein nappal.
  • Kávé, tea korlátlanul fogyasztható minden mennyiségben cukor nélkül.
  • Ha néha szörpöt iszik, ügyeljen arra, hogy szénsavas legyen (kevesebb cukrot tartalmaz)
  • Ajánlatos a diéta közepénél (45.nap) a vérnyomást és a vérképet ellenőrizni, habár aki ezzel a módszerrel diétázik egészségügyi probléma nélkül, leadhat 20-25 kg-ot.
  • a fogyókúra idején ajánlatos fizikailag aktívnak lenni.

A 90 napos leggyakoribb kérdései

  • Fel lehet-e cserélni a napokat?
    • Nem. A sorrend tulajdonképpen mindegy, de nem felcserélhetők a napok.
  • Mit lehet mégis tenni, ha a kávét csak tejjel, növényi tejszínnel, szójatejjel... tudom meginni?
    • Ebben az esetben a következő a teendő. Igyál kávét tejjel. Reggel. Utána viszont 1-2 óráig ne egyél, hogy a gyomorból kiürülhessen a tejeskávé, és csak később edd a gyümölcsöket. Így a szétválasztás is megmarad, és a tejeskávé is. :-)
  • Mi tartozik a keményítők közé?
    • Minden zöldség. Tök, krumpli, bab, lencse, paradicsom, cukkini, hagyma, karfiol, de még a rizs is ide tartozik.
  • Mivel lehet enni a tésztát szénhidrát-napon?
    • A paradicsomszószon, fokhagymán és pestón kívül lehet még pirított zöldséggel is enni a tésztát. Mivel a keményítő és a szénhidrát „rokonok”. A keményítő lassan bomló cukor, a szénhidrát pedig gyorsan bomló cukor. Amit nem szabad: halas, sajtos, tejszínes vagy húsos szósszal enni a tésztát.
  • Mi micsoda?
    • A legegyszerűbb, ha azt mondjuk, hogy az állati eredetűek fehérjék (hús, hal, tojás, tejtermék), a növények keményítők (bármilyen zöldség, rizs, lencse, bab, krumpli), a szénhidrát pedig minden finomított gabonaféle és cukor (liszt, lisztes ételek, sütemények, cukrok). Így pl. zöldségleves, rizses lecsó, főzelékek, rizottók fogyaszthatók a keményítő-napon.
  • Kész vagy félkész ételek besorolhatók a diétába?
    • Chilis babkonzerv, lecsókonzerv, mélyhűtött vegyeszöldség például tökéletesen megfelel keményítőnapra.
  • Be lehet-e rántani a főzeléket?
    • Jobb rántás nélkül készíteni... esetleg pürésített főtt krumplival vagy rizzsel lehet sűríteni... vagy akár étkezési keményítővel.
  • A diéta a fehérje-napon húst, tojást, sajtot említ. Lehet-e kefirt, tejet, joghurtot enni?
    • Természetesen ezek is fehérjék. Bátran lehet ezeket is fogyasztani. De lehet enni felvágottat is, virslit, kolbászt, halat is.
  • Mi micsoda, avagy melyik nap mit lehet enni...
    • Fehérje (protein): minden, ami állati eredetű, de nem zsír, vagyis: hús, hal, máj, tojás, tejtermékek, valamint ide tartozik a gomba és a szójatermékek is, valamint az avokádó
    • Keményítő: minden zöldség, ide tartoznak a hüvelyesek is (lencse, bab, borsó...)
    • Szénhidrát: finomított gabonafélék és cukor, vagyis tészta, sütemény
    • Saláta, ami miden nap fogyasztható (kivéve a gyümölcsnapot): bármilyen nyers zöldség, savanyúkáposzta, savanyúság (kivéve a cékla, mert őtt megfőzzük előtte)
  • Mennyi „1 szelet” csokoládé?
    • 1 szelet egy sornak felel meg, vagyis 3-4 kockának.
  • Gyümölcs-napon aszalt gyümölcs fogyasztható-e?
    • Igen. Mi az olajos magvakat (dió, mandula, pisztácia) is ide soroljuk. Vagyis gyümölcsnapon lehet enni egy kis pisztáciát, sós mogyorót. Nem tonnaszámra, de azért egy kis sós íz feldobja a sok édeset, valamint a gyomorsavat is megköti.
  • Mekkora pl. egy adag pizza?
    • Egy adag pizza egy normál méretű pizza fele, vagy 2 nagyobb szelet.
  • Mit kell tenni, ha megáll a fogyás?
    • Teljesen normális, ha megáll a fogyás. Az első kilók viszonylag hamar eltűnnek. Közben a szervezet egy kicsit megszokja a módosult táplálkozást is. Mozgással és türelemmel azonban beindul a további fogyás. Ebben az esetben már a "mélyebb" tartalékokhoz nyúl a szervezet.
  • Milyen saláta ehető fehérje-napon?
    • Bármilyen nyers zöldségből készült saláta, joghurtos öntettel például. Tzatziki, paradicsomsaláta, fejessaláta, vagy akár vegyes saláta is lehet!
  • Lehet-e délután is gyümölcsöt enni?
    • Igazság szerint nem. A diéta lényege, hogy a gyomorban egyféle táplálék legyen egyszerre. Ha az ebéd és a vacsora között valaki megéhezne, 4 órával az ebéd után, és 1 órával a vacsora előtt esetleg ehet egy gyümölcsöt.
  • Fehérje-napon milyen levest kell inni ebéd után? Kizárólag húsleves lehet?
    • Igen, húslevest vagy erőlevest. Bár a vegetáriánusok zöldségerőlevest isznak. Olyan is van, aki nem iszik levest, a diéta úgy is működik.
  • Mennyi tészta illetve zöldség ehető a szénhidrát- illetve keményítő-napon?
    • Egy normál adag, vagyis egy tányérnyi.
  • A salátákat mindig olaj nélkül kell készíteni?
    • Elvileg igen, de egy evőkanál olívaolaj azért belefér bármelyik napon.
  • Lehet-e havi egynél több víznapot tartani?
    • Lehet. Van, aki heti egy böjtnapot tart. Pihenteti a gyomrot, tisztítja a szervezetet. De érdemes előtte mindig gyümölcsnapot tartani, és utána óvatosan elkezdeni enni.
  • Víznapon lehet-e teát inni édesítőszerrel?
    • Teát természetesen lehet inni. Akár édesítőszerrel, akár citromlével vagy narancskarikákkal, gyömbérrel ízesítve.
  • Alkohol fogyasztható a 90-napos alatt?
    • Semmilyen diétában nem tanácsos alkoholt inni, mivel elég magas a kalóriatartalma. Egy pohár bor azért még nem akkora kicsapongás, hogy néha-néha ne engedhetnénk meg magunknak. Ha már nagyon vágyunk rá, érdemes szénhidrát-napon inni egy pohárkával, hisz az alkohol szénhidrát.
  • A hús panírral fogyasztható?
    • Rossz hír: nem fogyasztható. Ha egyszer mégis előfordul, azért nem tragédia, de válasszuk inkább a grillezett húst.
  • Kötelező a vacsora? Nekem nem esik jól ugyanazt enni este, mint ebédre, ezért inkább nem eszem. Igazából csak kétszer eszem, reggelit és ebédet! Remélem nem ártok vele.
    • Nem kötelező a vacsora. De nem kell feltétlenül ugyanazt enni vacsorára. Csak a fajtája legyen ugyanolyan, elsősorban a fehérje-napon. Ez azt jelenti, hogy ha ebédre húst eszünk, akkor este is húst előnyös enni.
  • A kávét mivel lehet inni tejen kívül? Nem lehet valamivel potólni a tejet?
    • Fehérje-napon lehet tejjel. Más napokon üresen. :-( Bár... A diéta lényege, hogy a gyomorban egyszerre csak egyféle tápanyag kerül. Azért a reggeli kávé csak akkor fogyasztható tejjel, ha a reggeli gyümölcsöt legalább 2 óra elteltével esszük csak. Ez elfogadható kompromisszum lehet...
  • Mit jelent a saláta?
    • Minden saláta, ami nyers zöldségekből összeállítható. Zöldsaláta, paradicsom, uborka, hagyma, paprika... cékla, zeller, répa... Ez fehérjenapon és keményítőnapon is fogyasztható.
  • Minek számít a gomba? Melyik napon ehető?
    • Bár a gomba zöldségesnél kapható, nem zöldség, hanem fehérje. Így fehérjenapon fogyasztható.
  • Lehet-e banánt enni?
    • Lehet, hogy meglepő, de a banán is gyümölcs. :-) Fogyasztható reggelire és gyümölcsnapon is.
  • Lehet-e savanyúságot, savanyú káposztát enni saláta helyett?
    • Igen. Bármelyik napon - kivéve gyümölcsnapon.

 

 

A glikémiás index (GI)

Az éhségérzet viszonylag szorosan összefügg azzal, hogy az elfogyasztott étel milyen mértékben emeli meg a vércukorszintünket. Ennek jelzésére megalkották a glikémiás index (GI) fogalmát. Az index az ételeket a glükózhoz (szőlőcukorhoz) viszonyítva rangsorolja, ami 100 pontot ér.

  • Az 50 alatti érték alacsony,
  • az 50 és 70 közötti közepes,
  • a 70 fölötti magas.

Ha csökkentjük az étkezések átlagos GI-értékét, akkor hosszabb ideig érezzük jóllakottnak magunkat.

Ennek fényében kerülendő a ''fehér étel'': pl. a fehér kenyér (73), a zsemle (72), a fánk (76), az édesített gabonapehely (85), a kukoricacsipsz (72), a sósperec (81 ), illetve gyakorlatilag bármi, ami finomlisztből készült. Kerülendők a magas cukortartalmú termékek (pl. a kóla GI-je 65.) Problémásak még a gyorsrizs (72), a hasábburgonya (75) és a héjában sült krumpli (85). Jobb az újburgonya (57). A ''fehér szabály'' alóli kivételek a tejtermékek (GI-jük 40 vagy kevesebb) és a legtöbb főtt tésztaféle (40-50). Érdemes minél több rostot fogyasztani. Például teljes kiőrlésű lisztből készült kenyeret (53), hosszú szemű vagy barna rizst (55), zöldségféléket (többségük GI-értéke alacsony), gyümölcsöt. A cukor értelemszerűen kerülendő, de azért érdemes tudni, hogy a tejcsokoládé GI-értéke csak 34. Mindazonáltal, mivel az elfogyasztott ételek átlagos GI-értéke számít, egy-két szem héjában sült burgonya nem árt, ha salátával és egy szelet hússal esszük.

 

Étvágycsökkento rostkoncentrátumok

Hazánkban az utóbbi években mindinkább elterjedtek különbözo étvágycsökkento rostkoncentrátumok. Ezek alapanyaga általában valamilyen növényi eredetu élelmi rost, melyhez vitaminokat, ásványi anyagokat adnak és vízzel vagy tejjel különbözo - pl. eper-, málna-, csokoládé - ízu itallá keverhetok. Ízük kellemesebb, mint a búza vagy zabkorpáé. A rostok elegendo folyadékfogyasztás esetén megszívják magukat vízzel, így telítettséget eredményeznek, a vitamin és ásványi anyag tartalom pedig a fogyókúrában fenyegeto hiányállapotok megelozésére szolgál. Ugyanakkor tudni kell, hogy diéta nélkül, önmagukban nem fogyasztanak, csak az étvágyat csökkentik.

Korházakban elsosorban a „7 és 17" nevu, vízben oldható rostkoncentrátum-mal szereztek kedvezo tapasztalatokat. Étvágycsökkento hatásúak lehetnek a müzlik, gabonapelyhek, a corn flakes. A müzlik összetételére figyelni kell, mert nem mindegyik használható fogyókúrában, miután egy részüknek magas a szénhidrát, (cukor) és a kalóriatartalma.

Fogyókúrás gyógyszerek

A manapság alkalmazott gyógyszerek az elfogyasztott zsiradék felszívódását gátolják. Mivel a zsiradékok a legnagyobb energiahordozók és a legjobb energiahasznosulásúak, ezért ezek tápcsatornából való felszívódásának gátlása igen kedvezoen alkalmazható a fogyókúra során. A mellékhatásként idonként észlelt hasmenés hatékonyan segítheti a kezelést, hiszen visszajelzést ad a fogyasztójának arra, hogy nem tartotta a javasolt diétát. Amennyiben az eloírt, kelloen zsírszegény diéta mellett alkalmazzák, a gyógyszer jól tolerálható. Csökkenti az étvágyat és az anyagcserét is fokozza. Az ezen készítményekkel elérheto többlet súlycsökkenés általában 5-10% közötti. Drága gyógyszernek számítanak, de élete legfontosabb beruházása lehet ez, az egészségébe történo befektetés. A kockázatokról és mellékhatásokról kérdezze orvosát. A nem orvosi „csodakészítmények" és „csodamódszerek" hatásossága nem tekintheto kelloen bizonyítottnak tudományos szempontból. Általában elmondható, hogy az esetek nagyrészében lényegesen kevésbé hatékonyak, mint azt a reklámok sugallják.

  1. Xenical:
    Nem szívódik fel, a bélrendszerben hat, szelektíven csökkenti a zsír felszívódást, az elfogyasztott zsír kb. 30%-a kiürül. Csak diéta mellett javasolt, mert a távozó nagymennyiségű zsír kellemetlen hatásokat okoz (hasmenéses, zsíros széklet, hasi panaszok). Csak azon étkezésekkor kell bevenni amelyek jelentősebb mennyiségű zsírt tartalmaznak. Általában ebéd és vacsora.
  2. Reductil:
    Teltségérzést fokozza, mérsékelten növeli az alapanyagcserét.
A részleteket orvosával beszélje meg.

Étvágycsökkentő szerek:
Csökkentik az étvágyat a metil-cellulóz, a guargumi, a különböző pektinkészítmények, amelyek vizet vesznek fel, megduzzadnak és a teltség érzetét keltik. Ugyanakkor lassítják a gyomor kiürülését is.

 

Csoportos fogyókúra

Felmérések bizonyították, hogy 8-12 fos csoportokban szakképzett vezeto mellett lényegesen jobban lehet fogyni, mint egyénileg. A csoportban egészséges versengés is kialakul, a hetenkénti összejövetelekre mindenkinek „hozni kell" a súlyát. Ha a többség sikeres, akkor azok bíztató eredménye másokat is átsegít a nehézségeken. A hetenkénti foglalkozásokat lehetoség szerint fél évig kell tartani. Eredményesebbek azok a csoportok, amelyek zártak, vagyis ugyanazok mennek végig, a nyitott csoportba belépok ugyanis zavarhatják az együtt haladást. A csoport vezetoje fontos személy, dietetikai, pszihológiai ismeretekkel kell rendelkeznie, segítségével jobban lehet fogyni, mintha a fogyókúra csoportosan ugyan, de szakképzett vezeto nélkül folyik.

About Us | Site Map | Hajdúszoboszlói magánszállás | Contact Us | ©2006 INSUmed